Vijf jaar werkt Gerrit Jan Olthoff nu op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Van de ‘politiek luwe’ directie Maritiem Transport stapte hij een kleine maand geleden over naar Wegen en Verkeersveiligheid. Meer strategisch beleid is zijn streven.
‘De hectiek is eigenlijk het grootste verschil met waar ik vandaan kom,’ zegt Gerrit Jan Olthoff (50). ‘Het dossier maritiem transport is zeer internationaal georiënteerd, wat betekent dat het totstandkomen van regelgeving complex is en veel energie kost. Tegelijkertijd is de politieke belangstelling in Nederland voor dit beleidsterrein vrij gering, behalve als er iets mis gaat.’
De kersverse directeur Wegen en Verkeersveiligheid heeft tegenwoordig elke dag te maken met onderwerpen die in de belangstelling staan. ‘Een fietslampje betekent al emotie en zelfs kentekenplaten vormen een dossier waar iedereen zich mee bemoeit.’ Olthoff streeft ernaar deze hectiek wat ‘in te kaderen’, zoals hij het zelf noemt. ‘Het is misschien wat naïef, maar het zou mooi zijn als het zou lukken samen met de maatschappelijke partners tot meer strategisch beleid te komen.’
Het rapport van de commissie-Elverding houdt de gemoederen op het departement bezig. Niet alleen is het noodzakelijk de procedures rond infrastructurele projecten te versnellen, ook de onderzoekslast moet worden teruggebracht. Olthoff: ‘Dat neemt soms echt ridicule vormen aan.’ Hij geeft een voorbeeldje uit zijn vorige functie. ‘In de Milieu Effect Rapportage over de uitbreiding van de Maasvlakte worden bijna twintig pagina’s besteed aan een onderzoek naar de gevolgen die het baggeren heeft op het gehoor van bruinvissen en kabeljauw. Dat beschouw ik echt als het volslagen doorschieten van de onderzoeksplicht die de overheid heeft en toegedicht krijgt.’
De komende jaren zit Olthoff nog wel goed op VenW. Wat hij daarna gaat doen, weet hij niet. ‘Vijf jaar geleden kwam ik van Justitie. Die overstap naar een totaal andere beleidsomgeving heb ik als zeer verrijkend ervaren. Ik wist helemaal niets van scheepjes en moest een beroep doen op heel andere vaardigheden, zoals netwerken en bruggen bouwen. Het lijkt me niet onlogisch om hierna weer zo’n stap te maken, maar dat zien we tegen die tijd wel weer.’
Verschenen in PM, 13 juni 2008