Electoraal succes

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur was een electoraal succesje van de VVD waar de liberalen door hun opponenten nogal eens mee om de oren worden geslagen. ‘Het enige wat de VVD voor elkaar heeft gekregen, is dat we sneller mogen rijden,’ klinkt het dan snerend. Automobilisten – onder wie veel VVD-stemmers – juichten het besluit echter toe en trappen het gaspedaal graag iets dieper in.

Tot ongenoegen van omwonenden bij de snelwegen rond de grote steden. Daar mag sinds 2012 ook harder worden gereden (100 in plaats van 80 km/uur), wat gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit, zo blijkt uit diverse onderzoeken. Volgens Milieudefensie leven Amsterdammers die langs de A10-West wonen, gemiddeld 79 dagen korter door de snelheidsverhoging. TNO en GGD becijferden dat de uitstoot van stikstofdioxide bij deze snelweg drie tot vijf keer hoger is dan het rekenmodel van het ministerie van Infrastructuur en Milieu aantoont. Dit was vorige week reden voor de rechtbank in Amsterdam om het besluit voor een hogere snelheid op de A10 te vernietigen. In de hoofdstad is deze uitspraak positief ontvangen, zelfs door de VVD. Luchtkwaliteit gaat boven snelheid, zo is de gedachte. Het verweer van minister Schultz van Haegen (IenM) dat een lagere snelheid tot meer files en dus meer uitstoot leidt, wordt niet serieus genomen. Tachtig is prachtig, zo zeggen ze in Amsterdam. NRC Handelsblad onthulde vorige week dat er nog tien gelijksoortige rechtszaken lopen, dus de minister kan haar lol op. Niet ­bepaald een electoraal succes.

Verschenen in SC, 23 januari 2014

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s