Een megabezuiniging opgelegd door het kabinet-Rutte I en de wijziging van de Wet SUWI hebben ertoe geleid dat het UWV grootscheeps aan het reorganiseren is. Het budget is gehalveerd, wat het uitvoeringsinstituut ertoe genoopt heeft vrijwel volledig digitaal met zijn klanten te communiceren. Dat gaat via Werk.nl, waar nogal wat mis mee schijnt te zijn. De website is slecht bereikbaar en kampt met enige regelmaat met storingen. Daarnaast vinden gebruikers dat de geboden vacatures niet aansluiten op hun cv en geven ze het cijfer 2,6 voor de mate waarin ze zich geholpen voelen met Werk.nl in het zoeken naar een baan. Dat blijkt althans uit een onderzoek van vakbond FNV. SP-Kamerlid Karabulut klom in de pen en vroeg minister Asscher van Sociale Zaken om opheldering.
De bewindsman wijt de problemen met Werk.nl volledig aan de ‘drastische wijziging’ die de dienstverlening van het UWV ondergaat vanwege de ‘omvangrijke taakstelling’. Daar komt nog eens bij dat het aantal werkzoekenden door de economische crisis de afgelopen jaren fors gestegen is, wat leidt tot topdrukte bij het UWV. Dat Werk.nl wordt ‘verbouwd terwijl de winkel open is’, zoals Asscher schrijft, mag echter geen excuus zijn voor disfunctioneren. Zolang het de politiek niet lukt het economische tij te keren, moet het kabinet er alles aan doen om de infrastructuur die werkzoekenden kan helpen aan een nieuwe baan te faciliteren. Dat storingen en klachten zich tot in 2015 zullen blijven voordoen, zoals Asschers verwachting is, is onacceptabel. De minister moet nu ingrijpen en zich niet langer verschuilen achter maatregelen die voor zijn tijd zijn genomen.
Verschenen in SC, 23 augustus 2013